cinecarscoolsingelprotest-76Enkele lokale politici in Rotterdam dachten na over de situatie rond de kwaliteit van de lucht in Rotterdam. Die was niet best. Grote risico’s voor de bevolking van Rotterdam. Er werden wat onderzoeken gedaan naar de oorzaken. Kennelijk was de conclusie dat de luchtvervuiling van Rotterdam vooral werd veroorzaakt door auto’s en in het bijzonder auto’s tussen de ongeveer 10 en 40 jaar oud.

cinecarscoolsingelprotest-38De lokale politici keken elkaar verheugd aan. Ze hoefden niet de haven Rotterdam of de olie-industrie als reden voor de vervuiling te noemen. Dat zou ook niet goed uitkomen. Slecht voor de economische ontwikkeling van Rotterdam. Maar zo’n kluppie eigenaren van oudere auto’s is natuurlijk een veel makkelijkere doelgroep. Gezellig autootje pesten. En dat is jammer, want het rijden van een klassieke auto is een mooie hobby, die veel mensen een hoop plezier geeft. En als ik de cijfers van andere onderzoeken lees, moet het negatieve beeld op z’n minst worden genuanceerd. Want er zijn bij de actievoerders genoeg twijfels over de cijfers en meetgegevens van de gemeente.

cinecarscoolsingelprotest-9Op facebook rijpte het idee voor een protest tegen dit verbod als een semi-grap, waarop al snel veel serieuze reacties kwamen. Niels van Ham en Sander Jongerius namen de handschoen op. De datum zou 12 maart worden. Een groot protest op de Coolsingel. Ondertussen schaarde een enkele Rotterdamse politieke partij zich achter de actievoerders en ook landelijk kreeg men politieke steun. Er werd serieus geprotesteerd met de resultaten van serieuze tegenonderzoeken.  In de Raad van de Gemeente Rotterdam was inmiddels het besluit al lang gevallen. Met ingang van 2016 zouden alle benzine-auto’s van voor 1 juli 1992 en dieselauto’s van voor 1 januari 2001 de stad niet meer in mogen. Auto’s ouder dan 40 jaar zijn uitgezonderd.  Particulieren, maar ook bedrijven met auto’s van die leeftijd zijn behoorlijk de dupe. Men kan niet meer naar z’n huis of bedrijf komen. Veel van deze auto’s worden vooral hobbymatig gebruikt. Ook deze mensen, die er weinig mee rijden, kunnen de stad niet meer in en dus niet met de auto bij hun huis komen.

cinecarscoolsingelprotest-70In de tussentijd werd de Stichting Rotterdamse Klassiekers opgericht. Deze zet zich in voor de algemene belangen van bestuurders en eigenaren van old- en youngtimer voertuigen die als gevolg van de milieuzone door de gemeente Rotterdam uit grote delen van de stad worden geweerd. Afgelopen zaterdag bleek dat de stichting zich mag verheugen op veel support van klassiekerrijders. Ik hoorde dat er zo tegen de 1200 auto’s naar het door de gemeente aangewezen verzamelterrein aan de Marconistraat waren gekomen. Daar stonden bijvoorbeeld twee witte eenden naast elkaar: de ene mag Rotterdam wel in, de andere niet. Terwijl er dezelfde motor met dezelfde uitstoot in zit. Zo sprak ik een eigenaar van een Volvo 245 uit 1977 die daarmee Rotterdam niet in mag, terwijl hij dat met zijn Volvo 144 uit 1968, die een even grote uitstoot kent, wel mag.

cinecarscoolsingelprotest-12Het mooiste van de groep mensen en klassiekers die hier bij elkaar kwamen, is dat het zo’n heerlijk diverse groep is. Jongeren en oudere mensen, gezinnen en singles. Stelletjes. Mensen met ruime beurs en dure klassieker en mensen met een smalle beurs. Dikke Amerikanen en fragiele eendjes. Sjieke Britse oldtimers en schreeuwerige BMW’s die flink waren gepimpt. Ze deelden allemaal een ding: ze zijn erg boos en wellicht verdrietig. Ze willen niet dat de gemeente symboolpolitiek over hun ruggen, of moet ik zeggen cilinderblokken voert. Ze willen ook in het stedelijk gebied hun hobby kunnen uitoefenen. Dat bleek uit de talloze boze teksten op de auto’s. Nu maar hopen dat de gemeente een luisterend oor heeft en deze sympathieke groep bezitters van oudere en klassieke auto’s niet tot kind van de symbolische rekening maakt.

Robbert Moree