Hessel Terpstra is Audi-fanaat, dus kon een ur-Quattro niet ontbreken in zijn verzameling. CineCars liet zich verleiden en overdonderen door het geweld van Audi’s originele Allrad concept.

Wanneer Audi begin jaren tachtig de rallywereld op zijn kop zet met de vierwiel aangedreven Quattro is dat meer dan zomaar een gimmick. De Quattro veroorzaakt een ware revolutie. De extreme grip van de hoekige krachtpatser verandert alles. Tegenstanders zijn sceptisch, maar moeten snel toegeven dat de enorme snelheid waarmee de Quattro de bochten aan kan veruit superieur is over die van de achterwiel aangedreven rallymonsters die tot dan toe de dienst uitmaakten. Goodbye Lancia Stratos, hello Quattro.

Alles aan de Audi Quattro is fout. In de basis is het een voorwielaandrijver met het zware vijfcilinder motorblok ver voor de vooras. Dodelijk voor de gewichtsverdeling van de auto. Eenmaal de boost van de enorme turbo zijn vermogen loslaat kan de Quattro eigenlijk alleen nog maar heel hard rechtdoor. In theorie. Daar waar vierwielaandrijving tot dan toe vooral voorbehouden was aan zware machinerie en eerder trage LandRover-achtigen, past Audi het nu toe om een gigantische brok vermogen met hoge snelheid door de bochten te jagen. En met succes, dat staat buiten kijf.

We moeten ons niet vergissen, de ur-Quattro is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. De turbomotor is rauw en ongecultiveerd, het vermogen komt met een ouderwets turbogat en het gewicht van de auto is echt verkeerd verdeeld, maar wie eenmaal heeft geproefd van de capaciteiten van de Quattro is voorgoed verkocht. Dat weet Hessel Terpstra, dat wist hij voor hij in 2009 deze knalrode straatversie van het oorspronkelijke rallymonster kopen kon. De roffel van de vijfcilinder, de punch van de turbo en de grip van het Quattro-systeem. Oh, die grip, die van een totaal onhandelbaar secreet een te temmen monster maakt. Te temmen, maar nooit helemaal te vertrouwen.

Als Audi-specialist weet Hessel uiteraard waar hij moet zoeken. Wat hij moet zoeken en waar hij zeker op moet letten. De rode Quattro is het resultaat van een jarenlange queeste naar een goede basis. Opgegroeid in de Audi-werkplaats van zijn vader was de ur-Quattro eigenlijk altijd het nec-plus-ultra. De heilige graal van de Audi-liefhebber. Dat hij er ooit komen zou was duidelijk, het enige dat op zich liet wachten was het juiste exemplaar. En dat is deze. Rood, met zwart leer. Hoekig en opgeblazen zoals alleen de ur-Quattro zich kan permitteren. Een Audi 80 uit een foute sportschool. Precies zoals hij zich herinnert uit de vakanties vroeger in Oostenrijk. Het is Schwarzenegger in een eng gesneden zwemslip. Glad, geolied, te fout voor woorden. Perfekt!
Marc GF Zaan