Het komt niet vaak voor, dat een autofabrikant uitverkoop houdt in haar eigen collectie. Aan de vooravond van haar honderdjarig bestaan showt Citroën opnieuw hoe eigenzinnig het merk kan zijn.

Beroering in de autowereld en met name onder Citroënliefhebbers, toen PSA bekend maakte een deel van de collectie van het Conservatoire Citroën onder de hamer te brengen. ‘Uitverkoop van een legendarisch merk’, zo klonk het. Het begin van het einde voor Citroën. De liquidatie van wat ooit een van de meest vooruitstrevende merken van Europa was. Gelukkig wordt de soep niet zo heet gegeten als zij wordt opgediend. L’Aventure Peugeot Citroën DS, de nieuwe beheerder van de collecties van alle PSA-merken, is druk doende de geschiedenis van het concern beter zichtbaar te maken. Daarbij hoort ook de verhuizing van de collectie uit het Conservatoire Citroën. Het perfecte moment om die collectie op te schonen. Een collectie vele malen groter dan wat er tot nu toe aan het publiek kon worden getoond.

‘Vente de réserves de l’Aventure Peugeot Citroën DS’ staat er op de online catalogus. Het gaat hier evenwel daadwerkelijk enkel om delen uit de collectie van het Conservatoire Citroën, de fabriekscollectie van het Franse merk. Lange tijd waren de collectie en de archieven van het Conservatoire gehuisvest op de fabrieksterreinen van Aulnay sous Bois net ten noorden van Parijs. Al sinds in oktober 2013 de productie van automobielen in Aulnay sous Bois werd beëindigd, gaan er de wildste geruchten over het voortbestaan van de collectie. Het Conservatoire is nooit een echt museum geweest en was enkel toegankelijk op speciale aanvraag. Na de inlijving van Citroën Heritage bij L’Aventure Peugeot Citroën DS groeide de geruchtenstroom gestaag. PSA zou niet voldoende oog hebben voor de belangen van Citroën, voor de historie van het merk. Iets wat nog eens pijnlijk werd benadrukt door op een nieuwe website over de geschiedenis van het merk geen enkel gewag te maken van de legendarische ID/DS-modellen. Modellen die men gemakshalve had doorgeschoven naar de nieuwe premium-tak DS Automobiles. Een storm van protest volgde, waarna ook de D-modellen opnieuw werden toegevoegd aan de tijdlijn van Citroën. Niet heel vreemd dus, dat Citroënliefhebbers wereldwijd het nieuws over de veiling met argwaan aanhoorden.

Inmiddels weten we hoe de catalogus er uit ziet. Heeft PSA de autowereld verzekerd dat de veiling slechts één doel heeft, het versterken van de collectie. Tijdens de online-veiling op 10 december zullen ruim zestig automobielen worden aangeboden. Prototypes, vooroorlogse modellen, maar zeker ook moderner spul. In de catalogus vinden we een 5HP uit 1924 broederlijk naast een C4 Cactus uit 2014. Daarnaast omvat de veiling ook nog eens 90 kavels Citroëngerelateerde automobilia. Van race-overalls tot gereedschap uit de fabriek aan de Quai de Javel, de plek waar het voor Citroën in 1920 allemaal begon. Kavels die veelal toebehoren aan de slapende collectie van het Conservatoire, auto’s waarvan de collectie er minimaal drie bezit, prototypes en speciaal voor tentoonstellingen gebouwde showmodellen die wellicht in andere musea of verzamelingen beter tot hun recht zullen komen. De richtprijzen in de catalogus laten in ieder geval voldoende ruimte om te dromen.

Interesse om een stukje historie van uw favoriete merk in de wacht te slepen? De kijkdag in het Conservatoire is gepland voor zaterdag 9 december, de veiling, die online zal plaatsvinden, is gepland voor de dag daarop, zondag 10 december. Meer informatie vindt u in de online catalogus van veilinghuis Leclere.
Marc GF Zaan