An American in ParisEen beetje dichterlijke vrijheid is de redactie van CineCars niet vreemd, al hebben de racende vrachtwagens van American La France niets met Parijs van doen. Noch met Hollywood trouwens.

Met hun enorme wielen en even imposante cilinderinhoud zijn de 17 exemplaren van het vooroorlogse merk American La France overduidelijk aanwezig op de 13e editie van de Classic Days Schloss Dyck die begin augustus plaatsvonden in Duitsland. Uit heel Europa, maar natuurlijk ook uit Amerika, waar het merk in 1903 is ontstaan uit de International Fire Engine Company – een fabriek voor brandweer- en reddingsvoertuigen. De meeste van de hier aanwezige wagens zijn hun leven dan ook in de Verenigde Staten begonnen als brandweerwagen en werden pas later omgebouwd naar racewagens. Het enige echte door American La France oorspronkelijk als racewagen gebouwde exemplaar staat in een museum in de buurt van Cleveland.

An American in Paris

An American in Paris

An American in ParisAlle hier getoonde voertuigen zijn voorzien van een kettingaandrijving, wat zelfs voor pre-war begrippen bijna archaïsch genoemd kan worden. Voordeel van een dergelijke layout is natuurlijk dat men de wagen door het simpelweg veranderen van de tandwielen snel kon aanpassen voor het rijden op de openbare weg of juist voor op het circuit. Dit zijn auto’s die stammen uit een tijd dat er nog weinig conventies waren in de automobielbouw. Naast een vrij ingewikkelde startprocedure kent de American La France nog een eigenschap die anno 2018 op verbazing kan rekenen, alleen de achterwielen zijn voorzien van remtrommels. Iets wat op sommige wagens veiligheidshalve maar is aangegeven middels een waarschuwingsdriehoek boven de achterlichten. Het achteropkomend verkeer zij gewaarschuwd.

An American in Paris

An American in Paris

An American in ParisToch is zo’n American La France geen doetje als het op prestaties aankomt. De vier cilinder motor heeft een enorm koppel en levert al 100 PK bij slechts 2000 toeren per minuut. Wegrijden in de tweede of derde versnelling vormt dan ook geen enkel probleem. Desalniettemin vervoert het merendeel van de bezitters de American La France per trailer naar verschillende evenementen, hoewel een moedige Zwitserse equipe de route van Zürich naar Schloss Dyck vice versa geheel op eigen kracht wist te volbrengen. Voorwaar geen kleintje, maar waarom ook niet. Het moet een fantastische ervaring zijn om zo’n apparaat tegen te komen op de Autobahn.

Jan van Hylckama Vlieg

 

An American in Paris