dsc_5632flag_cinecars_englishDe Goodwood Revival eert ieder jaar één van zijn legendes. Dit jaar niemand minder dan de Australiër Jack Brabham, drievoudig Wereldkampioen Formule 1. Een meer dan verdiende hommage.

Ieder jaar selecteert the Earl of March, de eigenaar van het Goodwood racecircuit, een coureur die tijdens de Goodwood Revival geëerd zal worden met een parade van auto’s waarmee de betreffende legende tijdens zijn racecarrière heeft gereden. Dit jaar valt de eer te beurt aan de Australiër Sir John Arthur ‘Jack’ Brabham, die precies 50 jaar geleden de eerste Formule 1 coureur was die wereldkampioen werd in een racewagen die zijn eigen naam droeg. Brabham heeft Goodwood altijd een warm hart toegedragen gedurende zijn lange carrière. Als testcircuit voor veel van zijn bolides, maar vooral als coureur tijdens de ontelbare races die hij hier reed. En won!

dsc_5644

dsc_5648Jack Brabham is de zoon van een naar Australië geëmigreerde Engelse kruidenier. Op z’n twaalfde leert zijn vader hem autorijden. Op zijn vijftiende verlaat Brabham de schoolbanken om in een garage te gaan werken. Tijdens de tweede wereldoorlog wordt hij bij de Royal Australian Air Force verder getraind als vliegtuigmonteur. Een solide basis voor een nimmer aflatende zoektocht naar de optimalisering van zijn racewagens. Het debuut van Brabham als coureur is eerder onverwacht. Een van zijn klanten moet van zijn vrouw stoppen met racen, dus mag Brabham het zelf eens proberen. Hij wint meteen het New South Wales Championship in de ‘Midget Car’ klasse. Hier ontmoet hij ook Ron Tauranac, de man waarmee hij zijn hele actieve racecarrière zal blijven samenwerken.

dsc_5698In 1955 debuteert Jack Brabham in de Grand Prix van Groot Brittanië als Formule 1 coureur. Na een weinig succesvol seizoen in de Maserati 250F, komt hij in 56 bij het Cooper team terecht, waar de coureurs naar horen zeggen zelf hun auto in elkaar mogen zetten. In 1959 wordt Brabham voor het eest wereldkampioen door de grote Britse coureur Stirling Moss te verslaan. In 1960 herhaald hij dit kunststukje met verve. Wanneer zijn invloed bij Cooper afneemt gaat hij zelf auto’s bouwen. Na een eerste succes in de Indiana 500 gaat het een tijd minder goed, wat velen wijten aan de beperking van de motorinhoud tot 1500cc, die niet goed past bij Brabham’s agressieve rijstijl. In 1966 mag men 3 liter motoren gebruiken en Brabham vindt om de hoek in zijn thuisland een motor bij de Repco company. De Repco-Brabham combinatie leidt tot een waanzinnige reeks overwinningen van Grand Prix in Frankrijk, Engeland, Nederland en Duitsland en Brabham wordt als eerste Wereldkampioen in een wagen die zijn eigen naam draagt. Een prestatie die tot op heden niet is herhaald.

dsc_5702

banner-breed-livestream-goodwood-1

dsc_5716Het Brabham team kent nog vele successen, maar de carrière van Jack Brabham zelf raakt in het slop. Verschillende ongelukken doen hem zijn vrouw beloven om te stoppen en hij verkoopt zijn aandelen in het team aan Tauranac. Bij gebrek aan beschikbare coureurs komt hij in 1970 nog een keer terug en wint en passant nog even de Grand Prix van Zuid-Afrika. Op zijn 44e rijdt hij in Mexico zijn laatste grote prijs. Brabham mist het racen enorm en compenseert dat tot ieders vreugde door naast het managen van zijn garagebedrijf veel tijd door te brengen bij historische races. Dat doet hij bijvoorbeeld tijdens de Goodwood Revival van 1999, waar hij een ongeluk heeft en in een ziekenhuis belandt. Tot 2004 blijft hij racen, maar moet dan gas terugnemen. Op 19 mei 2014 blaast Jack thuis aan zijn geliefde Gold Coast in Australië zijn laatste adem uit na een meer dan indrukwekkende race carrière. Sir John Arthur ‘Jack’ Brabham wordt 88 jaar.

dsc_5726Vandaag zien we een imposante verzameling eenzitters, sedans en sportauto’s voorbij komen op het racecircuit van Goodwood. Hun snelheid flink lager dan in de jaren dat Brabham hier zelf zijn auto’s tot het uiterste voortjoeg. Ik zie een Brabham-BRM BT8 uit 1964, een Brabham-Climax BT7 uit 1963, een Brabham-Ford BT33 uit 1970, een Brabham-Repco BT24 uit 1968. Allemaal auto’s met zijn naam. Maar ook flink wat Coopers Climax die Brabham heeft gereden in de tweede helft van de jaren ’50. Een Aston Martin DB3S Boultbee uit 1955, een Matra Simca MS 650 uit 1970, een Jaguar E2A uit 1960, het houdt niet op. De line up is indrukwekkend en een ware Goodwood Revival tribute aan een groot coureur.
Tekst en foto’s: Robbert Moree

Check our updates and the official live stream during the event 9th – 11th September 2016 here on CineCars.

banner breed cc films-1