DSC_2305Waar Retromobile vorig jaar vooral de te veilen collectie van Baillon de show stal, was het dit jaar een geweldige tentoonstelling van Renault en hun raceverleden en heden. Daarnaast veel Ferrari. Erg veel. Nu zijn dat mooie auto’s en is de modelvariatie een stuk groter dan bij Porsche, waar je in Maastricht telkens over struikelde. Veel grote merken als Renault, Peugeot, Citroen, VW, Mercedes Benz en Jaguar waren goed vertegenwoordigd. Jaguar blijkt net als Porsche en Mercedes met een eigen restauratieatelier te zijn begonnen.

DSC_2150Het is een boude bewering, maar ik vind de Retromobile de mooiste beurs in de klassieke autowereld. Men weet werkelijk een geweldige kwaliteit en variatie auto’s bij elkaar te krijgen. Dat wordt vervolgens aangevuld met een keur aan onderdelen, boeken, kleding en kunst stands. Onder meer geweldige fotoreproducties van de geweldige foto’s van schilder en fotograaf Jacques Lartigue, die op z’n 8e, in 1902, z’n eerste fototoestel kreeg. En met zijn apparatuur moest hij innovatief zijn als hij langsrazende auto’s wilde vastleggen als ze met 140 – 180 km/u passeerden. Hij fotografeerde in 1905 de Gordon Bennet Cup, in 1978 de Monaco Grand Prix en alles ertussenin. Hij liet 100.000 foto’s achter toen hij op 92-jarige leeftijd overleed.

DSC_0376Een van de specials van de show waren een drietal oer-auto’s, die van het Beaulieu automuseum in Engeland kwamen. Drie oude snelheidsmonsters, die een ongelooflijk kabaal maakten. Het betrof de Napier uit 1903,  een 1906 Darracq V8 (die 192 km/u haalde) en het Beest van Turijn, een Fiat S76 in meer burgerlijke bewoordingen, uit 1911. De rode Fiat ziet er ook uit als een monster qua afmetingen. Nadat de Italiaanse coureur Piedro Bordino met dit monster met 4 cilinders van elk 30 liter vele jaren had geprobeerd om het record van 200 km/u van de Blitzen Benz te verbeteren, terwijl het hem dun door de broek liep, lukte het de tweede eigenaar Boris Soekhanov in 2013 op het strand van Oostende, waar hij 210 km/u haalde. Duncan Pittaway is de vastberaden man die het enige overgebleven chassis opduikelde in Australië en de enige overgebleven motor die FIAT had bewaard. Daardoor kunnen we nu genieten van de helse herrie die het apparaat voortbrengt.

DSC_2491Een tweede special waren de 6 auto’s ouder dan 100 jaar die de Franse versie van de Tuf Tuf club heeft kunnen regelen voor Retromobile. Brouhot et Cie uit 1903, een Corre uit 1905, maar gelukkig ook een Renault uit 1912 en twee De Dion Boutons, merken die me nog iets zeiden. Auto’s die qua koets nog veel overeenkomst hadden met de rijtuigen waarvoor een paard werd gespannen. Het soort rijtuigen waarvan de Chinezen in die tijd, zoals we kunnen lezen in het boek Van Peking naar Parijs van Marzini, dachten dat er toch een heus paard onder de motorkap moest zitten.


DSC_2435Renault was op de Retromobile aanwezig met 115 jaar sportieve historie. De allereerste Grand Prix werd gehouden in de buurt van Le Mans, Frankrijk, op 26 en 27 juni 1906. De locatie was de oorspronkelijke Circuit de la Sarthe van 103.18km waarop de 32 deelnemers een totale afstand van 1,238.16km reden. Renault schreef in met drie auto’s, voor Ferenc Szisz, Edmond en Richez die respectievelijk de startnummers 3A, 3B en 3C kregen toegewezen. De race op de eerste dag werd gewonnen door Szisz. Slechts 17 auto’s verschenen op dag twee aan de start en Ferenc Szisz voltooide al zijn rondjes zonder noemenswaardige problemen. Zijn totale tijd van 12 uur en 14 minuten gaf hem een ​​winnende marge van 32 minuten.

DSC_2439Sinds 1977 deed Renault voor het eerst mee in de Formule 1. Renault is daar behoorlijk succesvol geweest. Coureur Jabouille haalde in 1979 het eerste kampioenschap voor Renault binnen. Als constructeur haalde Renault ook 6 achtereenvolgende constructeurstitels op een rij. Wie kent niet de Williams Renault en Team Benetton, die ook van een Renault motor gebruik maakte. Vanaf 2007 zit er een Nederlands tintje aan de Renault Formule 1, omdat ING sponsor is.

DSC_2488Alhoewel er geen publiekstrekker als de Baillon collectie was, heeft Artcurial ook deze keer weer de nodige mooie auto’s geveild. Een bescheiden lieve groene 1964 Autobianchi Bianchina ‘Eden Roc’ Cabriolet werd verkocht voor 28.000 euro. Maar de meeste auto’s waren uit het hogere segment. Een 1957 Mercedes-Benz 300 Sc Coupé verkocht voor een kleine 5 ton, een 1983 Ferrari Mondial QV voor slechts 33800 euro. Een 1963 Facel Vega Facel II verwisselde van eigenaar voor 235000 Euro en een krokante 1958 Fiat-Abarth 750 GT ‘Double Bubble’ by Zagato was een mooi restauratieproject voor 30.800 euro. Ook stond et een vroege Bugatti Brescia te stralen met de benzinetank achterop, waaruit wat slangetjes naast de chauffeur liepen richting de gulzige motor.


DSC_2494Over Bugatti gesproken: daar stonden er nogal wat van. Net als Ferrari ’s, die uit alle hoeken en gaten van het klassieke land waren opgedoken. Een Bugatti wil ik er even uitlichten. Die stond op een rijtje van auto’s in hal 2.2, die allen door vrouwen waren bereden. Raceauto’s, maar ook een elegante coupe die Jean Bugatti voor zijn zus Lidia heeft gemaakt in 1928. Voorzien van een 1500 cc motor. Zus lief reed er veel rally’s mee en niet onsuccesvol. De auto bleef in de familie tot in de jaren ’70.

DSC_2359Een Retromobile hoogtepunt voor mij is toch de stand van HK Engineering. Dit Duitse bedrijf heeft al vele mondiale prijzen gewonnen op het terrein van restauraties Zij leggen zich toe op Mercedes Benz en wel de 300 SL cabriolet en gullwing in het bijzonder. Om de gedateerdheid van hun automobielen op de stand wat te compenseren, lopen er wat leuke jonge meiden rond om de boel nog verder op te vrolijken. Het is inmiddels traditie dat ik een korte fotoshoot doe met de dames. Zo ook deze keer met een Duitse, Franse en Italiaanse dame. Enjoy.

Er was nog veel meer te zien. Te veel om op te noemen hier. Ga ook een keer. Zelfs nu kan het nog. Tot en met zondag 5 februari is de salon open. DSC_2451Naast de geweldige variëteit en kwaliteit van de auto’s, de foto’s spreken voor zich, kan ik ook genieten van alle Amicale’s, clubs en Federations, die een stand hebben en gewijd zijn aan de meest bijzondere merken. Delage, Panhard et Levassor, Salmson, Hotchkiss en meer van die vergeten merken. In die stands zitten dan zeer Franse heren van zekere leeftijd te keuvelen over het leven en hun bijzondere auto’s. Geweldige ervaring. Maar ook de talloze stand met onderdelen, waar men onderhandelt over de prijs onder het genot van een glaasje champagne. We zijn tenslotte in Frankrijk.
Robbert Moree