15 mei 2014 – 23:55

2In Brescia blijft genoeg te zien. Op de foto’s bijvoorbeeld een bijrijder die een bougie aan het schoonmaken is op de Piazza Victoria, omdat ze vetgeslagen zijn. Met doek en staalwol worden ze bewerkt. Ook Altena Classic Car en Rally Service doet mee met hun beige metallic Westland Healey. Alweer voor de zesde keer rijden ze mee. Uw reporter heeft voorts Jay Leno gemist die ook meerijdt. Morgen wellicht meer kans.

De rijders zijn rond middernacht of zelfs later aangekomen in Padova. Het zijn dan ook korte nachtjes tijdens zo’n Mille Miglia. Nog steeds beter dan de tijd van 1957 en eerder, toen onafgebroken werd gereden. De prestatie die Stirling Moss en Jenks hebben neergezet in 1955 is nog steeds ongelooflijk en ongeëvenaard: non-stop 1000 mijl met een gemiddelde van meer dan 155 km/u! Journalist Jenks heeft er een prachtig verhaal over geschreven.

Tegenwoordig krijgt men dus slaap tussendoor en wordt er minder hard gereden. Onze rit over de snelweg naar San Marino verliep voorspoedig. We vertrokken natuurlijk veel te laat uit Brescia, want daar blijft tot 18.00 uur veel te zien. Het redactionele vervoermiddel is geparkeerd en wij begeven ons te ruste. De WiFi in het hotel is traag, dus morgen minder foto’s. Voorlopig is er gelukkig genoeg te bekijken.

Groet uit San Marino!

Robbert Moree
_______________________

15 mei 2014- 15:17

18Op de eerste echte Mille Miglia dag worden in Brescia de technische keuringen gehouden. Dat gebeurt voor een groot deel eigenlijk de avond ervoor, maar de finishing touch gebeurt in het openbaar op de Piazza Vittoria. Daar worden de laatste zaken gecheckt en wordt op elke auto een loodje op de stuurkolom vastgeknipt.

De Piazza Vittoria was zonovergoten en daar komen alle auto’s langs voor die laatste checks. Zo ook de Nederlanders: Alex von Mozer van VSOC met zijn Aston Martin, vader en zoon Houtkamp met hun originele Jaguar XK 140 (die origineel meegedaan heeft), Tjeerd van den Berg en Roland de Boer doen ook mee met hun Cristallia 202 SC Berlinetta. Ook die auto heeft origineel meegedaan in de jaren voor 1957. In die jaren was de Mille Miglia nog een race en werden de auto’s echt zwaar beproefd.

11Zoals de foto’s laten zien doen er niet alleen superauto’s mee, maar ook een Traction Avant, een Lancia Aurelia, een kleine Renault en een Goliath. Verder zijn er grote fabrieksteams van sponsors als Mercedes, BMW en Jaguar. Prachtige BMW’s 328 dus en de Mercedes 300 met de bekende vleugeldeur, waarvan er zoveel meedoen dat het wel de Volkswagen van de Mille Miglia wordt genoemd.

Na de keuring staan de auto’s in de straten rondom het Piazza opgesteld en kunnen de tienduizenden bezoekers de auto’s van dichtbij bekijken. En natuurlijk lekker eten op de terrasjes, we zijn tenslotte in Italië. Het weer werkt prima mee om de sfeer hier goed te houden. Om 18.00 uur starten de auto’s voor de eerste etappe naar Padova. De dag daarna vertrekt men uit Terme Abano Montegrotto en rijdt de stoet naar Rome.

Uw reporter rijdt rond 17.00 uur naar San Marina, waar de deelnemers morgen lunchen. Daarna rijden we een stuk mee en hopen we op mooie foto’s van de rijdende deelnemers.

Robbert Moree

15 mei 2014- 00:13

3Vandaag begint de Mille Miglia 2014. The world greatest road race wordt deze rally genoemd. Tot en met 1957 was de Mille Miglia, die van Brescia naar Rome en weer naar Brescia voert en, u raadt het al, 1000 mijl lang is, een echte race. Stirling Moss haalde in 1955 een gemiddelde van rond de 155 km/u. En dat zonder snelwegen.

Nu is de Mille Miglia een wereldbereomde rally, waar dit jaar ruim 400 auto’s met een bouwjaar van voor 1957 meedoen. CineCars is er bij voor een fotoreportage. Gisteren was de Piazza Vittoria nog leeg en staan er slechts enkele deelnemers in de straten. Morgen zal Brescia geheel gevuld zijn met auto’s, verbrande olie, enthousiaste mensen en spanning voor de rally.

Robbert Moree