DSC_1997Als het tij begin jaren ’60 niet ten gunste van BMW was gekeerd, dan hadden we nu alleen van de pre-1960 modellen van BMW kunnen genieten. Niets ten nadele van die modellen! De pre-war 328 is geweldig, om van de prachtig gelijnde BMW 507 maar te zwijgen, maar mijn generatie is toch een beetje opgegroeid met de BMW 1602, de E21 3-serie en de E12 5-serie en voor boven het bed een poster van een CSI of M1. De auto’s die BMW tot een wereldmerk hebben gemaakt.

DSC_1053Dank zij mijn goede vriend Marcel Winkelman van de BMW klassieke autoclub Nederland weet ik dat er ook goede E-nummers bestaan. Niet al die E-nummers die opgesomd worden op allerlei etenswaren die je in de supermarkt koopt en waarvan ik altijd lees dat dit E-nummer niet goed is en dat dat E-nummer gezondheidsrisico’s kent. BMW E-nummers zijn OK. Vroeger kende ik BMW’s als een 3-serie of een 5-serie. Nu weet ik dat de eerste 5-serie de E12 was en de eerste 3-serie de E21. De tweede 3na-series, de E30 is voor mij de top in design en maat. Eenvoudige, strakke tijdloze lijnen, alhoewel ook de E46 niet verkeerd is. Voor de niet BMW-adepten: dat is de 3 serie die eind 1998 op de markt kwam en tot 2005 in productie is geweest.

Het BMW hoofdkwartier heeft voor haar eeuwviering besloten dat die niet op de Interclassics begint en kon helaas geen mooie stukken uit de Classic collection van BMW zelf uitlenen. Ik begrijp dat tijdens de Goodwood revival BMW flink uitpakt tijdens hun eeuwviering in München. Gelukkig is de Nederlandse BMW klassieke autoclub niet bij de pakken neer gaan zitten en heeft een topcollectie uit de geschiedenis van BMW op Interclassics neergezet waar ze trots op kunnen zijn.

DSC_0027Ik zag auto’s uit het hele tijdperk van BMW. Van de Dixi, via de BMW’s 327 en 328 naar de Barocke Engel en van de BMW 507 naar een vertederende combinatie van een Isetta met een compacte caravan. Vervolgens via de Neue klasse vertegenwoordigers, de redders van BMW, naar de 1502 – 2002 series, inclusief een turbo en tii. Daarna de mij meer bekende E-series. De voorloper van de BMW 7-serie, de BMW 5-serie, waar bij ons in het dorp de notaris mee reed, en de 3 series. Ook de nieuwste BMW i8 was er. Gelukkig waren er ook de nodige BMW’s motorsportauto’s, zoals velen vroeger op poster boven hun bed hadden hangen. Met flinke spoilers en aan alle kanten uitgebouwd.

Maar waar begon het 100 jaar gelden eigenlijk? Karl Friedrich Rapp begon in 1913, iets meer dan 100 jaar gelden, als vliegtuigenmotorfabriek onder de naam Bayerische Flugzeug-Werke. In 1916 had Rapp extra kapitaal nodig voor een opdracht en vond dat bij Camillo Castiglioni en Max Friz. Het bedrijf werd omgedoopt tot Bayerische Motoren Werke GmbH. Een te snelle uitbreiding zorgde voor problemen, waarna Rapp het bedrijf verliet. In 1917 werd het overgenomen door de Oostenrijkse industrieel Franz Josef Popp, en in 1918 werd de firmanaam gewijzigd in BMW AG.

DSC_0980Het verdrag van Versailles dat na het einde van de Eerste Wereldoorlog werd gesloten in 1919 was de aanleiding om te stoppen met de productie van vliegtuigen en verder te gaan met de productie van spoorwegremmen. Ondertussen ging het met de Fahrzeugfabrik Eisenach A.G. niet goed. Dit bedrijf maakte een kleine auto; de Dixi. BMW nam dit bedrijf over en rolde op die manier in de positie van autofabrikant. In maart 1929 produceerde BMW de eerste auto: de BMW 3/15, net als de Dixi een afgeleide van de Austin Seven. BMW’s eerste echte eigen auto’s werden vanaf 1933 geproduceerd. Vooral de 327 sedan en 328 roadster, snelle 2-liter wagens, waren zeer geavanceerd voor hun tijd. BMW kreeg hiermee een naam als bouwer van sportieve auto’s. Deelname aan wegraces als de Mille Miglia en vooral de goede resultaten daar, zorgden er voor dat BMW bekend werd vanwege innovatie en kwaliteit. Iconen zoals de BMW 328 uit 1936 of de BMW R 90 S uit 1973 worden nog steeds beschouwd als mijlpalen in de auto- en motorindustrie. Na een oorlog met oorlogsproductie kwam de productielocatie Eisenach in handen van de Russen en kwam er een Oost-Duitse versie van de 328. Engeland confiskeerde de nodige BMW techniek die terecht kwam in onder meer de auto’s van het merk Bristol.

DSC_0978BMW dreef na de oorlog vooral op de bouw van motorfietsen. Daarnaast bouwde men succesvol een driewielige ‘scootmobiel’, de Isetta, in licentie van het Italiaanse Iso. De dure grote limousines en coupés met V8 motor, zoals de BMW 507, werden maar mondjesmaat verkocht. BMW kwam in zware financiële problemen. Men had geen middenklassemodel en geen geld om deze te ontwikkelen. BMW verkocht een turbinefabriek, kreeg een overbruggingsfinanciering van de overheid en de familie Quandt stapte in het bedrijf. De Neue Klasse, geïntroduceerd in 1961, zorgde ervoor dat we nu nog van BMW’s producten kunnen genieten. BMW is nu een toonaangevende automobielfabrikant op het terrein van sportieve sedans en coupés in de hogere middenklasse. Bedrijven als Glas, Rover (inclusief Mini) en de merknaam Rolls Royce werden in de loop van de jaren met wisselend succes overgenomen. Mini is inmiddels uitgegroeid tot een succesvol zelfstandig merk.

DSC_1989BMW Motorsport is inmiddels een gevestigde naam. Menig BMW adept wilde in zijn E30 3-serie een ‘M-stuur’. De BMW M1 boven je bed en een model er van op je nachtkastje. In de racerij en autosport was BMW een factor van betekenis en zorgde voor extra verkoop van de BMW’s in het reguliere modellenpakket. Inmiddels zijn er electrische BMW’s als de i3 en de i8, waarmee het merk zorgt dat ze meegaat met de tijd.
Cinecars feliciteert BMW van harte met hun 100-jarig bestaan.
Robbert Moree